02 december 2010

Pompoencake


November is voorbij en het is eigenlijk ook geen weer meer buiten om een pompoen op mijn stoep te houden. Ik moet zien dat ze niet kapotvriest! Ik breng ze binnen en snij ze dan in grote stukken (zonder pitjes maar wel met vel) en roster het dan in de oven (180 graden), om na een uur het zachte vruchtvlees eraf te schrapen en te laten uitlekken. Dan heb je pompoenpuree en je kan het gemakkelijk invriezen in porties - voor soep of om lekker te bakken. Hieronder een recept, een van mijn favorieten: pompoencake!

Wat heb je nodig?
225 g volkorenbloem, 150 g ruwe rietsuiker of sucanat, 1 1/2 kl speculaaskruiden, 1 1/2 kl bakpoeder, 1/2 kl zout, 170 g pompoenpuree, sap en geraspte schil van 1 sinaasappel, 50 ml water, 3 el olijfolie, 60 g rozijnen, 3 el pompoenpitten en 3 el zonnebloempitten, geroosterd in een droge pan
Oven voorverwarmen op 170 graden en een cakeblik invetten. In een grote kom, meng de bloem, de suiker, de kruiden, bakpoeder en zout. In een kleine kom, meng de pompoenpuree met de sinaasappelsap en schil, water en olijfolie. Doe de natte ingredienten bij de droge en meng tot een homogeen deeg. De rozijnen en 2/3 van de pitten erbij doen en eronder mengen. Deeg in het cakeblik brengen en besprenkelen met de overige pitten. 30-35 minuten bakken tot het gaar is.

1 opmerking:

Kiek es Ier ! zei

Ik heb de cake gemaakt ...hij is héérlijk!