18 augustus 2010

Erbazzone


Gisteren heb ik snijbiet en courgette van mijn lieve buurman gekregen. Op zoek naar een recept om iets met snijbiet te doen, kwam ik via Antonio Carlucci op het idee om "Erbazzone" te maken - en soort dikke omelet met snijbiet, van het noorden van Italie. Antonio zelf gaf geen echt recept, maar op internet heb ik meer uitleg en verschillende versies gevonden. Deze heb ik uitgeprobeerd en een beetje aangepast en het was lekker!
Voor 1-2 personen heb je nodig :
200 gr snijbiet (alleen bladeren maar de fijnere nerven mogen erin blijven), gewassen en grof gehakt; 2 bio-eieren, 20 gr gemalen pecorinokaas of parmesan, 2 el paneermeel, peper, zout en muskaatnoot, een beetje olijfolie om de pan in te vetten.
Breng een grote pot water aan de kook en laat de snijbietbladeren een paar minuten koken tot ze mals zijn. Goed laten uitlekken en dan redelijk fijn hakken. Kluts de eieren in een kom en meng ze dan goed met de kaas, paneermeel en kruiden. Doe de snijbiet erbij en goed mengen.
Vet een koekenpan lichtjes in met olijfolie en laat warm worden op een matig vuur. Doe het omelet mengsel erin en plat het een beetje af zodat je een mooie ronde vorm krijgt. Laat het rustig garen totdat de onderkant mooi bruin wordt. Nu moet je het heel voorzichtig draaien om de andere kant te laten bakken. Laat die dan ook mooi bruin worden. Opdienen met een fris slaatje en wat boerenbrood. Lekker!

2 opmerkingen:

Thee zei

Ga ik zeker proberen. Wij eten vaak ook snijbiet en ik maak ongeveer hetzelfde en dan klein en noem ze sprätzlie.

Jos zei

Nog even naar de winkel om de juiste kaas en vanavond wordt 'erbazzone' geserveerd.
Dank voor het recept. Jos.